17.8.2018

KESÄLOMA-ROADTRIP OSA 3: LYNGENIN JA TROMSSAN ALUE POHJOIS-NORJASSA

Jo viikon kestänyt retkeilylomamme oli seuraavaksi siirtymässä Kilpisjärveltä Norjan puolelle. Päivä oli kulunut retkeillessä Mallan luonnonpuistossa ja iltakahdeksalta istahdimme ravintola Kilpiksen pöytään suunnittelemaan seuraavan vuorokauden ohjelmaa. Tarkoituksenamme oli viettää seuraavat päivät Lyngenfjordin ja Tromssan alueella retkeillen. Avuksi retkien suunnitteluun olimme ottaneet mukaamme Harri Ahosen kirjan Pohjois-Norjan rannikkoreitit, sekä netissä saatavilla olevan oppaan Lyngenfjordin retkeilyreiteistä. Olimme toki tutkineet oppaita jo kotona ja löytäneet jopa liikaakin mielenkiintoisia kohteita, mutta lukkoon lyötyjä aikataululuja emme olleet halunneet tehdä. Koska kello oli jo melko paljon ja päivän vaelluskilometrit täynnä, tavoitteena oli löytää yöpaikka ilman pidempää kävelymatkaa. Lyhyen selailun jälkeen kriteerit täyttäväksi paikaksi osoittautui Lulledalen  Skogssti, kolmen kilometrin pituinen luontopolku, jonka varrella oli myös laavullinen taukopaikka, eikä ajomatkaakaan Kilpisjärveltä ollut kuin puolen tunnin verran. Ensimmäisen Norjassa vietetyn yön kunniaksi oli saatava hieman naposteluevästä, joten teimme vielä viimeiset kauppaostokset Suomen puolella, kunnes olimme valmiita suuntaamaan rajan yli.

Se, miten nopeasti maisema voi hetkessä muuttua, oli häkellyttävää. Samaan aikaan kun ylitimme Suomen ja Norjan rajan Kilpisjärvellä, tunturit vaihtuivat terävähuippuisiksi vuoriksi, joiden välissä tie mutkitteli. Ihaillen tuijottelin vuoria ja olisi tehnyt mieli pysähtyä niitä katselemaan, mutta tiesin, että tätä jylhyyttä olisi luvassa vielä seuraavinakin päivinä. Pienen suunnistusvirheen jälkeen löysimme lopulta perille luontopolun parkkipaikalle. Olimme etsineet ohjeiden mukaisesti E8-tieltä Lulledalen Skogstti -kylttiä, mutta Skibotnin kylän lähestyessä totesimme, että meidän on täytynyt ajaa jo paikan ohi. Palasimme hetken matkaa takaisin ja käännyimme tieltä Lullefjellet  -kyltin kohdalta, joka osoittautui oikeaksi. Paikalla oli lisäksemme vain muutama matkailuauto ja saimmekin viettää perjantai-iltaa laavulla täysin omissa oloissamme. Pakkasimme rinkat ja siirryimme parinsadan metrin päässä sijaitsevalle laavulle. Teltalle löytyi tasaisen pehmeä alusta kuusikon alta, jonka jälkeen oli aika valmistaa illallista. Päivällä lounaaksi nautittu kebab-riisipata vaihtui kebabpastaan, sillä aikaisemmin ostetuista, ei tosin enää kovin jäisistä kebabsuikaleista, oli vielä toinen annos jäljellä.

Lulledalenin luonto oli muuhun reissuun verrattuna hyvin erilaista ja toi mukavaa vaihtelua, sillä luontopolku sijaitsi hyvin tiheämetsäisessä  laaksossa, joka oli paikoin melko synkkääkin. Illallista oli mukava nauttia tyynen metsän keskellä, taustaäänenä vain vieressä virtaavan joen pauhu. Ilta oli kuitenkin melko kolkko ja pilvinen, ja hetken istuskelun jälkeen kylmyys alkoi vallata kehoa. Olimme valmiita siirtymään teltan lämpöön, mutta sitä ennen päätimme käydä vielä katsastamassa luontopolun varrella sijaitsevan vesiputouksen. Matkaa tuolle voimakkaasti pauhaavalle putoukselle oli laavulta vain parisataa metriä ja ilman kovin viileää säätä vesiputouksen alle muodostuneessa altaassa olisi voinut pulahtaakin. Hyytävä vesi ei tällä kertaa kuitenkaan houkutellut ja päädyimme sen sijaan vain katselemaan putousta, sen voimaa ja kirkasta vettä. Sipsipussi mielessä palasimme takaisin laavulle ja siirryimme teltan suojiin pelaamaan laivanupotusta. Omalta osaltani voittoisan pelituokion jälkeen oli hyvä siirtyä makoisille yhdeksän tunnin yöunille. Peli saattoi kuulemma myös päättyä tasapeliin, mutta itse en tällaista muista.

Aamu oli edennyt jo pitkälle, kun vihdoin avasimme silmämme ja heräsimme ensimmäiseen Norjan vaelluspäivään. Emme silti hötkyilleet, vaan nautimme aamiaista kaikessa rauhassa. Tämä oli yksi reissun hetkistä, johon haluaisin palata takaisin. Uusi päivä oli alkamassa eikä meillä ollut kiire mihinkään. Luonto oli todella rauhallinen, ympärillä kohosivat suuret kuuset ja niiden taustalla vuoret. Aika oli kuin hetkeksi pysähtynyt ja tuon metsän keskellä minulla oli kaikki, mikä riitti tekemään minut siinä hetkessä äärimmäisen onnelliseksi. Toisaalta vaatimatonta, mutta toisaalta ei. Luonto on kuitenkin tämän maapallon suurin rikkaus. Tuon seesteisen aamun keskeyttivät lopulta kaksi helikopteria, joiden edestakaiset tavarankuljetuslennot kulkivat aivan meidän kohdaltamme juuri ja juuri puiden latvojen yläpuolella aiheuttaen valtaisaa melua. Ensimmäisen kerran äänen lähestyessä pelästyimme hieman ihmettelemään, mitä oikein tapahtuu. Lentojen edelleen jatkuessa poistuimme paikalta ja lähdimme autolla kohti Elvevollin kylää. Emme tällä kertaa kiertäneet Lulledalenin luontopolkua kokonaisuudessaan, mutta rauhallista telttapaikkaa etsivälle se oli oiva löytö, jossa voisi majoittua toistekin.

Päivän retkikohteeksi olimme valinneet Elvevollin kylästä löytyvän kolmentoista kilometrin rengasreitin, joka kulki vesiputouksen, laaksojen ja Stalloborri-vuoren kautta. Kilpisjärveltä matkaa paikalle on noin tunnin verran. Olimme perillä reitin alkupisteessä puolenpäivän jälkeen, josta lähdimme kiertämään reittiä vastapäivään. Heti alkumatkasta pysähdyimme lounaalle Skaidin nuotiopaikalle. Nuotiopaikan keittokatos pöytäryhmineen sijaitsi vuoristojoen vieressä ja sivuilla kohosivat mahtavat vuorijonot. Lounaan valmistuessa vuorten takaa alkoi uhkaavasti nousta tummia pilviä ja kuulua ukkosen jyrinää. Hetken kuluttua jouduimme jo siirtymään keittokatokseen sadetta pitämään. Samalla meillä oli aikaa tutustua tarkemmin katoksen varustukseen, johon kuului ruokailutarvikkeiden lisäksi muun muassa metsästyslehtiä kolmenkymmenen vuoden takaa. Vieraskirjasta selvisi, että paikka oli vakituisemmin muutaman hengen porukan käytössä. Onneksemme pahimmat ukkospilvet sivuuttivat meidät ja pääsimme piakkoin jatkamaan matkaamme ja loppupäivän saimme kulkea auringonpaisteessa.

Nuotiopaikalta reitti jatkui kahden joen ylitse ja tunturikoivikon läpi. Elvevollelva-joen vieressä kulkeva reitti oli jatkuvaa nousua ja kohtalaisesti merkitty. Opaskirjojen ohjeiden ja hieman epätarkkojen karttojen avulla oikealla polulla oli kuitenkin tässä vaiheessa vielä helppo pysyä. Lopulta reitti nousi upealle vuorien ympäröimälle laatalle, jota koristivat kaksi pientä järveä ja niiden väliin muodostunut matala, mutta leveä ja voimakas vesiputous. Pääsimme ihastelemaan vesiputousta aitiopaikalta, sillä reitti kulki aivan putouksen edestä järvien toiselle puolen. Ylitys tapahtui kahlaamalla ja kahta sillanpätkää hyödyntäen. Tässä vaiheessa olimme saaneet myös seuraksemme jo useampia ympärillä kiehnääviä kärpäsiä. Samalla polku muuttui lähes olemattomaksi eikä reittimerkintöjä näkynyt enää missään. Kartoista ja ohjeista kävi ilmi, että edessä kohoava Stalloborri-vuori olisi ylitettävä, mutta meillä ei ollut aavistustakaan mistä kohtaa. Jokainen vaihtoehto näytti hyvin jyrkältä eikä juurikaan potentiaaliselta. Pitkään karttoja ja maastoa tutkailtuamme uskoimme löytäneemme parhaimman ja oikean vaihtoehdon, jota kohti lähdimme nousemaan.

Molempien ympärillä lenteli tässä vaiheessa jo valehtelematta yli sata kärpästä. Olin ennalta lukenut, että tähän aikaan lammastaloutta harjoittavilla alueilla rannikon läheisyydessä vallitsee kärpäsräkkä, mutta ajattelin, että eihän kärpäsistä nyt mitään vaivaa voi olla. En olisi  voinut olla enempää väärässä. Siinä vaiheessa kun yksi kärpänen yrittää tunkeutua nenään, toinen istuu silmäkulmassa, pari kävelee korvalla, muutama kasvoilla ja käsissä ja loput yhdeksänkymmentä lentelee muuten vain ympärillä hyvää laskeutumispaikkaa etsien, alkaa hermoja kiristää jo toden teolla  ja kirosanat lennellä. Asiaan ei kuitenkaan ollut helpotusta luvassa, joten matkaa oli jatkettava hammasta purren. Rinne jyrkkeni jyrkkenemistään ja tässä vaiheessa kävi jo selväksi, että jos reitin on kuvailtu sopivan pienten lasten kanssa kuljettavaksi, emme voineet olla enää oikealla reitillä tai sitten norjalaiset ovat äärimmäisen kovakuntoista ja huimapäistä kansaa. Se ei tosin olisi ollut mikään mahdottomuus. Päätimme kuitenkin jatkaa vielä sinnikkäästi eteenpäin vaikka itse aloin jo hieman epäröidä.

Mitä ylemmäs pääsimme, sitä hiekkaisemmaksi ja soraisemmaksi rinne muuttui ja jokaisella askeleella irtokivet vierivät kenkien alta. Etenimme nelivedolla käsiä apua käyttäen, enkä pitänyt tilanteesta enää lainkaan. Olimme todella korkealla, eikä helpotusta ollut luvassa. Lopulta en enää pystynyt pitämään mieltäni kurissa vaan menin paniikkiin. Jyrkällä ja soraisella rinteellä en tuntenut oloani enää kovin turvalliseksi. Hyperventiloiden istuin rinteellä ja yritin rauhoittua. Retkiseuran tsemppaavat ja rauhalliset sanat auttoivat saamaan tilanteen hallintaan, mutta ylöspäin en enää halunnut jatkaa. Päätimmekin lopulta yhdessä laskeutua takaisin järvelle. Pieni tärinä seuranani, joka kuitenkin helpotti sitä mukaa mitä alemmaksi pääsimme, laskeuduimme askel askeleelta. Paniikkikohtaukseni yllätti itsenikin täysin, sillä en ollut aikaisemmin mitään sellaista kokenut. Ainoa hyvä puoli asiassa oli, että tuona parin minuutin hetkenä yksikään  ympärillä lentelevä kärpänen ei häirinnyt minua, sen verran muissa maailmoissa olin.  Rinteeltä alas päästyämme meillä ei edelleenkään ollut tietoa, mistä reitti kulkisi, vaihtoehtoja tosin oli nyt yksi vähemmän. Emme kuitenkaan halunneet lähteä enää toiselle yritykselle, joten päätimme palata takaisin autolle samaa reittiä pitkin. Olimme kuitenkin monta kokemusta rikkaampia ja päässeet näkemään paljon upeita maisemia.  Koko päivän hikoilleena halusin vielä pysähtyä alemmalle järvelle nopealle pulahdukselle. Samalla toivoin, että pieni virkistäytyminen järvessä karkottaisi edes osan kärpäsistä. Reitin laskeutuessa alemmas puiden suojiin viimeisetkin kärpäset kuitenkin lopulta jättivät meidät. Pysähdyimme uudestaan Skaidin nuotiopaikalle evästauolle, josta palasimme lopulta takaisin autolle.

Vailla seuraavaa määränpäätä selasimme autolla oppaita etsien yöpaikkaa. Vaikka päivän retkestä ei ollut muodostunut kilometreiltään kovin pitkää, kertyi nousumetrejä senkin edestä, emmekä siis kaivanneet illalle enää pitkiä välimatkoja. Fastdalenin kylässä sijaitseva Goalborrihytta sopi suunnitelmiimme, joten suuntasimme sinne. Kyseessä oli vuorien keskellä sijaitseva avoin tupa, jonne oli parkkipaikalta matkaa reilu kaksi kilometriä. Puoli yhdeltätoista illalla pääsimme lähtemään autolta kohti tupaa. Reitti oli suurimmaksi osin erittäin kostea, eikä siitä ollut mahdollista selvitä kenkiä kastelematta. Puolivälissä pysähdyimme ihastelemaan joen voimakasta putousta. Vedenpauhu oli todella kova. Siitä saattoi huomata, kuinka valtava veden voima voi olla ja se herätti kunnioitusta. Tätä reittiä oli onneksi edelliseen verrattuna helppo seurata, sillä se kulki koko matkan ajan joen viertä pitkin aina joen ylittävälle sillalle asti, josta oli enää sadan metrin matka tuvalle. Sillan ylitys aiheutti päivän toiset sydämen tykytykset, kun vain yhdellä kaiteella varustettu silta oli reilusti kallellaan. Onneksemme se kuitenkin kesti vielä meidän käyttömme ja pääsimme turvallisesti perille juuri sateen alkaessa.

Goalborrihytta sijaitsi kahden vuoren kupeessa, joista pohjoispuolella kohoavan Goalborrin harjannetta oli Harri Ahosen kirjassa osuvasti kuvailtu muistuttavan lohikäärmeen hammasrivistöä. Itse tupa oli todella viihtyisä ja hyvin varusteltu: suuri oleskelutila kahdella sohvalla ja pitkällä pöydällä, erillinen keittiö ja pieni parvi. Paikan päällä selvisi, että yöpymisen hinta yhdeltä hengeltä oli  100 Norjan kruunua, eli noin 11 euroa. Tuvasta löytyi mukaan otettavaksi tilisiirtolomakkeita, joiden avulla maksun pystyi myöhemmin suorittamaan. Sytytimme kamiinaan tulet kenkien kuivattelua varten ja asetuimme taloksi. Meidän lisäksemme kukaan muu ei ollut valinnut paikkaa yösijakseen ja saimmekin viettää rauhallista iltaa kaksin. Iltaa ilahduttivat myös tuvan pihan läpi juosseet lampaat. Vuorokausi oli vaihtumassa jo seuraavaan, kun pohdimme vielä iltaruoan valmistusta. Olimme kuitenkin sen verran väsyneitä, että päätimme kasata iltaruoan muista mukanamme olleista eväistä. Kynttilän valossa söimme leipää, omenaa, keksiä, sipsiä ja karkkeja, kunnes lopulta kävimme sohville nukkumaan.

Aamulla minunkin oli ilmeisesti viimein jo aika herätä, kun koko tupa tärisi kuistilla tapahtuvan halkojen hakkauksen myötä. Kamiinassa oli jo tuli ja vedenhakureissu tehty, kun itse vasta kömmin makuupussista ulos. Kaikessa rauhassa vietimme jälleen seesteistä retkeilyaamua edellispäivän tapaan. Odotellessani veden kiehumista päivitin matkapäiväkirjaa ja vastapäätä pelattiin pasianssia. Nautin olostani. Vuoret kohosivat ympärillämme, loma oli vasta puolivälissä ja kaikki oli hyvin. Retkeilyn hienous onkin siinä, että asioista, jotka normaaliarjessa ovat itsestäänselvyyksiä tai sivuroolissa, kuten veden saaminen ja lämmitys, ruoanlaitto tai lämpimänä pysyminen, tulee retkeillessä päivän peruselementtejä. Noista pienistä asioista osaa luonnon keskellä pysähtyä nauttimaan ja samalla, kun kaikki ylimääräiset virikkeet katoavat, ne vievät kaiken stressin mukanaan. Harvemmin saan aamupuurohetkestä niin paljon irti kuin retkeilyaamuina.

Levollisen aamun jälkeen oli aika siivota mökki ja  palata takaisin autolle. Alkavan päivän kohde oli todennäköisesti loman eniten odotetuin, sillä olin nähnyt paikasta etukäteen niin upeita kuvia ja lukenut paljon kehuja, että odotukset olivat korkealla. Kyseessä oli kolmen vuoren juurella lepäävä pieni sinisenä säihkyvä Blåvatnet-järvi, joka on syntynyt vuorten jäätikön mineraalipitoisista sulamisvesistä. Puolen tunnin ajomatkan jälkeen olimme perillä Blåvatnetiin vievän reitin parkkipaikalla. Pari päivää olimme saaneet retkeillä melko omissa oloissamme, mutta täällä väkeä riitti. Parkkipaikkoja oli kaksi, joista toinen oli jo aivan täynnä, sunnuntailla saattoi olla myös vaikutuksensa asiassa. Suuntasimme autolta ensin kilometrin päässä sijaitsevalle Aspevatnet-järvelle lounaalle. Järven rannalla oli viihtyisä laavu ja hienot näkymät Aspevatnetille, joka sekin kimmelsi jo hieman sinertävänä. Ruokailun jälkeen aloitimme matkan kohti Blåvatnetia. Yritimme ensin edetä Aspevatnetilta viitoitettua vaihtoehtoista reittiä pitkin, mutta ensimmäisen viitan ja kahlauksen jälkeen reittimerkinnöistä ei ollut enää tietoakaan. Hetken pyörittyämme ja etsittyämme reittiä päätimme lopulta palata takaisin pääreitille. Toisinaan loman aikana manasimmekin hieman norjalaisten melko puutteellisia reittimerkintöjä.

Luvassa oli neljän kilometrin matka Blåvatnetille. Korkeuseroja reitillä ei juurikaan ollut ja ensimmäinen kilometri eteni miellyttävässä koivikossa. Sen jälkeen reitti kivikoitui hiljalleen ja  edessä oli kolmen kilometrin loputtomalta tuntuva taivallus tasaisen kivikon lävitse, jossa polusta kertoivat vain punaiseksi maalatut kivet silloin tällöin. Reitiltä oli kuitenkin lähes mahdotonta eksyä, sillä edessä näkyvät vuoret jäätikköineen olivat selkeä määränpää. Tuntui kuitenkin, että vaikka kuinka kävelimme, emme päässeet yhtään lähemmäksi. Matka oli siis kirjaimellisesti pitkä ja kivinen, kunnes lopulta olimme jo melkein perillä. Edessä kohosi enää suurien lohkareiden muodostama valli, jonka ylittäminen vaati huolellisuutta. Samaan aikaan aloimme hiljalleen nähdä ensimmäisiä vilauksia järvestä, ja se todella oli sininen. Matka oli ollut jokaisen askeleen arvoinen. Kontrasti ympäröiviä harmaita kivikkoja ja vuoria vasten oli mieletön. Paikka oli samaan aikaan karu mutta satumainen. Noissa maisemissa kelpasi pitää taukoa pidempäänkin ja kivikkoisella rannalla istuskellen keitimme iltapäiväkahvit.

Paluumatka ei sujunut yhtään sen jouhevammin, tuntui jälleen siltä, ettemme edenneet tasaisella kivikolla mihinkään. Kävellessä meillä oli kuitenkin hyvää aikaa pohtia seuraavaa yöpaikkaa. Lähtiessämme autolta emme olleet huomanneet tutkia tarkemmin alkureitin telttailumahdollisuuksia. Herättelimme kuitenkin toiveita, että se olisi ollut yöpymiseen sopiva, sillä emme olisi jaksaneet enää siirtyä muualle. Ilo oli suuri, kun perille päästyämme huomasimme, ettei juuri parempaa leiriytymispaikkaa voisi ollakaan. Laajan koivikon keskellä oli tasaisia telttapaikkoja ja pöytäryhmiä joka puolella, Blåvatnetin rannoilta kohoavat vuoret näkyivät taustalla ja kaiken lisäksi parkkipaikalta löytyi wc. Huojentuneina ja samalla hieman laiskoina siirsimme auton vielä lähemmäksi telttapaikkaa ja aloitimme leiriytymisen. Saimme myös selvitellä automme vallannutta lemumysteeriä, jonka aiheuttajaksi paljastui pitkien tutkimusten jälkeen märät maiharit. En tiennyt, että kenenkään kengät voisivat haista niin pahalle. Haju onneksi helpotti sitä mukaa kun kengät kuivuivat, mutta tuoksu oli onnellisesti läsnä autossa kanssamme koko loppuloman ajan. Oikeastaan olen sitä mieltä, että haju on yhä edelleen pinttyneenä auton verhoiluihin.

Illallinen valmistui nopeasti perunamuusijauheesta ja tölkkilihapullista, ja purkkiruoasta huolimatta makuelämys oli mainio. Jälkiruokahimoissani sain loistavan idean kokeilla tölkkikakun valmistusta. Lihapullatölkki toimisi kakkuvuokana ja trangian vesihaude uunina. Potentiaalisen taikinan kehitin lättytaikina-aineksista, kaurahiutaleista ja öljystä. Kakkuvuoka voideltiin tietenkin öljyllä ja leivitettiin kaurahiutaleilla. Mielestäni loistava idea, jonka lopputulos ei voi olla muuta kuin herkullinen, koska retkeillessä kaikki maistuu hyvälle. Paitsi tölkkikakku. Paras sana kuvailemaan tiiviiksi palikaksi lämmennyttä taikinaklönttiä olisi luultavasti ollut syömäkelvoton. Jotkut ideat kuulemma syntyvät kuolleina. Yhtä opettavaista kokemusta rikkaampana herkuttelimme jälkiruoaksi karkeilla ja kekseillä, kunnes oli aika siirtyä nukkumaan. Makuupussiin päästyämme sadepisarat alkoivat sopivasti ropista teltan kattoa vasten.

Pitkien yöunien jälkeen heräsimme innoissamme uuteen päivään. Olimme nauttineet tähän mennessä jokaisesta retkeilypäivästä ja upeista maisemista, mutta seuraavaksi vuorossa oleva välipäivä hotelliloman merkeissä oli kuitenkin tervetullutta vaihtelua. Aamupalan aikana kuivasimme sateen kastelemaa telttaa ja lähdimme sitten kohti Tromssaa. Alkumatka oli eläinrikas, kun heti lähdettyämme tien varressa norkoili hirven vasa ja pienen tarkastelun jälkeen silmiin osui myös metsän puolella tilannetta seurannut hirviemo. Hetkeä myöhemmin saimme väistää tielle kirmanneita lampaita. Matka Tromssaan koostui osin lauttamatkasta Svensbystä Breivikeidetiin ja lauttaa odotellessa meillä oli hyvin aikaa uudelleen järjestellä auto ja kaikki kymmenen laukkuamme. Tromssaan päästyämme edessä oli ruokailua, parkkipaikan etsintää, hotellimajoitus ja pienessä määrin kaupunkiin tutustumista. Hintataso oli suuri järkytys, vaikka etukäteen tiesinkin, että Norjassa on huomattavasti kalliimpaa kuin Suomessa. Kahdenkymmenen euron kebabbilan pizza tai irtokarkkien kilohinta tuntui käsittämättömältä. Illalla vieraillessamme paikallisessa burger-ravintolassa tutustuimme paikan suomalaiseen tarjoilijaan. Nuori nainen oli sattumoisin kotoisin samalta paikkakunnalta kanssamme ja myös innokas kiipeily- ja retkeilyharrastaja. Kysyimme mahdollisia suosituksia näkemisen arvoisista paikoista Tromssan keskustassa, mutta niitä ei kuulemma juurikaan ollut. Sen sijaan saimme kuitenkin hyviä ehdotuksia potentiaalisista retkeilykohteista Tromssan alueella, joten kaupungilla kiertelyn sijaan siirryimme ruokailun jälkeen kalliin irtokarkkikaupan kautta hotellille tutustumaan tarkemmin ehdotuksiin ja etsimään seuraavan päivän kohdetta.

Edellisiltana saatujen vinkkien innoittama päätimme lähteä seuraavana päivänä valloittamaan Tromsdalstinden vuorta, jonka huippu kohoaa 1238 metriä meren pinnan yläpuolelle. Vireystaso ei ollut omalta osaltani paras mahdollinen, sillä hotellissa nukuttu yö oli ollut ehdottomasti reissun huonoin. Totesimme myös, että hotelliloma oli ollut loppuen lopuksi melko stressaava, kun virikkeitä oli ympärillä yhtäkkiä niin paljon. Halusimmekin molemmat päästä pois kaupungin vilinästä takaisin yksinkertaisemman elämän pariin.  Aamulla kävimme vielä ruokaostoksilla ja sattumalta löysimme jo hieman edullisempia irtokarkkeja, joskin edelleen Suomen hintatasoon verrattuna melko tyyriitä. Hieman väsyneenä käsien koordinaatiokyky ei selvästikään ollut parhaimmillaan ja karkkeja lenteli vähän liiakseenkin kaupan lattialle. Puoliltapäivin saavuimme Tromsdalstindenin huipulle vievän reitin lähtöpaikalle ja päätimme laittaa lounaan valmistumaan mukaan termariin. Evääksi otimme myös edellispäivältä jääneitä arvokkaita pizzapaloja.

Urheilukelloni näytti korkeudeksi 50m, kun lähdimme vaeltamaan kohti huippua. Matkaa oli yhteen suuntaan reilu seitsemän kilometriä, joten käveltävää riitti. Viiden kilometrin ja puolentoista tunnin jälkeen korkeutemme oli vasta vajaat 600 metriä, kun pysähdyimme tankkaamaan pizzapaloilla. Tähän mennessä reitti oli kulkenut vasta tiellä, pitkän koivikon läpi ja hetken aikaa vuoren vihreillä rinteillä. Hieman epäuskoisina katselimme vieressämme kohoavaa vuoren huippua, sen kivisiä ja jyrkkiä rinteitä ja vertailimme tilannetta karttaamme. Reitti todella kulki edessämme nousevalla rinteellä. Toisaalta epäilevinä, mutta toisaalta kuitenkin innoissamme aloitimme matkan haastavimman osuuden. Alkumatkasta ylitimme pienen lumenviipymän, josta myös sain lumipallon niskaani. Kosto oli suloinen paluumatkalla. Ensimmäinen osa nousua kulki vielä hieman vehreällä mutta hiekkaisella ja äärimmäisen jyrkällä  rinteellä, jossa käsiäkin joutui käyttämään apuna. Hiljalleen reitti muuttui täysin kivikkoiseksi ja reittiä oli seurattava punaiseksi maalattujen kivien avulla. Tällä reitillä oli kanssamme kuitenkin muitakin kulkijoita, joten eksymisen vaaraa ei juurikaan ollut.

Eteneminen oli hidasta ja tapahtui askel kerrallaan. Maisemat olivat kuitenkin mahtavia ja välillä melko kylmääviä, kun toisinaan polun toisella puolella muutaman metrin päässä vuoren seinä laski pystysuorana alas. Hieman ennen huippua oli pidettävä vielä evästauko ennen viimeistä rykäisyä. Lopulta yhteensä neljän tunnin kapuamisen jälkeen olimme vihdoin vuoren korkeimmalla kohdalla. Vaikka matkalla olimme nähneet paljon muita retkeilijöitä, saimme huipulla olla täysin omissa oloissamme ja ihastella maisemia. Lumihuippuisten vuorien lisäksi näkymät olivat hienot merelle ja Tromssan kaupunkiin. Kauaa emme kuitenkaan malttaneet tuulisella huipulla viipyä ja nälkäkin alkoi olla jo kova. Huipulta olisi ollut toinenkin reitti pois, mutta koska se ei ollut yhtä suosittu, emme halunneet parin päivän takaisesta kokemuksesta viisaampina ottaa riskiä jyrkille rinteille eksymisestä, joten päätimme palata takaisin samaa reittiä kuten kaikki muutkin. Ylöspäin noustessa ajatus laskeutumisesta jyrkillä rinteillä oli hieman kammoksuttanut, mutta lasku sujuikin yllättävän helposti. Niin sujuvaa se ei kuitenkaan ollut, että olisimme innostuneet ottamaan mallia norjalaisten tyylistä juosta vuorelta alas.

Lounastaukomme venyi lopulta todella myöhäiselle, kun muutama kilometri ennen autoa pysähdyimme syömään reitin varrella olleen tuvan kuistille. Kuusi tuntia termarissa muhinut pastamme oli juuri sellaista, mitä odottaa saattoi. Tasaisen tiivistä mössöä, josta oli mahdotonta enää erottaa minkäänlaista rakennetta eri ainesosien välillä. Urhoollisesti nälissämme kuitenkin söimme lähes kaiken. Ties kuinka monennelle Sporkilleni ruoka oli kuitenkin liian tanakkaa ja lopulta se naksahti poikki. Muoviset eivät selvästikään käyttöäni kestä, joten seuraavaksi täytyy varmaankin ottaa testiin titaaninen versio. Kun lopulta pääsimme takaisin autolle, koko reissu oli kestänyt yhteensä seitsemän tuntia ja jalat olivat aivan loppu. Päivän retki oli kuitenkin ollut todella hyvä, neljän tunnin ylämäkitreeni tarjosi juuri sellaista fyysistä rasitusta josta pidän, ja kaupan päälle maisemat olivat mahtavat.

Tromsdalstindenin valloitusreissulta palattuamme seuraavan yön leiriytymispaikka ei ollut vielä tiedossamme. Parin tunnin ajo- ja lauttamatkan päässä Tromssasta sijaitseva Senjan saari on saanut paljon kehuja kauneudestaan ja halusimme ehdottomasti päästä kokemaan sen myös itse. Iloksemme huomasimme, että meillä oli vielä mahdollisuus ehtiä illan viimeiselle Brensholmenista Senjaan lähtevälle lautalle, joten päätimme, että seuraavan yön viettäisimme jo Senjassa. Matkaevääksi haimme kaupasta mansikoita ja heräteostoksena paistopisteestä jättimäisen vaniljawienerin. Euron maksanut leivos oli todennäköisesti Norjan reissumme ainut ostos, jonka hinta miellytti. Saavuimme Brensholmeniin hyvissä ajoin ja lauttaa odotellessa söimme viimeisetkin palat edellispäivän pizzasta. Retkeillessä kriteerit ruoan säilytyksen suhteen madaltuvat huomattavasti ja vuorokauden autossa säilytetty superrasvainen ja -suolainen pizza on vielä erinomaista retkiruokaa huoneenlämpöisenäkin! Puoli kymmeneltä illalla lossimme rantautui Senjaan. Päivä oli ollut pitkä ja olo todella väsynyt. Olimme aikaisemmin päivällä ostaneet Senjan retkeilykartan, jonka perusteella päätimme koettaa onneamme Fjordgårdin kylään merkitystä taukopaikasta. Parikymmentä minuuttia myöhemmin totesimme paikan juuri täydelliseksi tarpeisiimme. Keittokatos, pöytäryhmiä, wc, juokseva vesi ja telttapaikka aivan meren äärellä sopivat meille paremmin kuin hyvin. Maisemaa koristivat jylhät vuoret, niiden joukossa myös Segla, yksi Senjan suosituimmista retkikohteista. Emme kuitenkaan jaksaneet ihailla maisemia kovin kauaa, vaan siirryimme suoraan nukkumaan ja Senjan maisemat saivat odottaa meitä seuraavaan päivään.

Huonosti nukuttu yö hotellissa ja rankka vaellus vuoren huipulle oli saanut aikaan niin suuren energiavajeen, että vasta yhdentoista tunnin yöunien jälkeen olin valmis uuteen päivään. Olin nukkunut niin sikeästi, etten ollut edes huomannut, kuinka retkiseurani oli lähtenyt kalastamaan jo paria tuntia aikaisemmin. Aamu oli hyvin kolea, edellisiltana näkynyt sininen taivas oli jäänyt paksujen pilvien taakse ja Seglastakin näkyi pilvisimmillään vain puolet. Sää ei vaikuttanut siis lupaavalta Seglan valloituksen suhteen. Päätimmekin ottaa rennosti ja jatkaa päivää aamupalan jälkeen kalastaen ja päiväkirjaa kirjoittaen. Piristystä harmaaseen päivään toivat lahden poukamassa vierailleet pyöriäiset, joiden meren pinnalla vilkahdelleet selkäevät ilahduttivat meitä kovasti.

Valmistimme lounaan vielä Fjordgårdenissa, jonka jälkeen päätimme pakata teltan ja vaihtaa paikkaa säästä huolimatta, joka oli muuttumassa jo sateiseksi. Retki Seglalle oli jätettävä tällä kertaa välistä ja säästettävä paremmalle ajalle. Päätimme käydä kiertämässä parin kilometrin reitin Senjahopenin kylän pohjoispuolella sijaitsevalla pienellä Knuten-vuorella. Saimmepahan ainakin käyttöön sadevaatteet, jotka olimme mukaan pakanneet. Vaikka näkymät eivät reitillä pilvisestä säästä johtuen kovin kauas merelle ulottuneet, olivat ne kaikesta huolimatta hienoja. Reitti kulki vuoren rinteellä rantaa myöden pienelle majakalle, josta jatkoimme 110 metriä korkean Knuten vuoren päälle. Sadekin oli jo lakannut, kun tuntia myöhemmin olimme takaisin autolla.

Haikein mielin katselimme seuraavan parin päivän sääennustetta ja pohdimme tulevaa. Edessä oli pitkä ja vaikea henkinen taistelu siitä, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. Senjan hienoimmat näköalat ja maisemat perustuvat pitkälti korkeisiin paikkoihin ja pitkälle ulottuviin näkymiin, jotka eivät ole juurikaan yhteensopivia pilvisen ja sumuisen sään kanssa. Mahdollisesti selkenevää säätä oli luvattu vasta seuraavan päivän illalle, eikä yhden päivän viettäminen rennosti kalastaen ja lueskellen olisi tietenkään mikään ongelma pitkän loman aikana, mutta meidän lomapäivät alkoivat käydä vähiin. Olimme vielä kaukana Suomesta, jossa olisi pitänyt olla takaisin jo muutaman päivän päästä. Tuntui tyhmältä jättää Senjan vierailu vain yhteen päivään näkemättä juuri mitään kaikesta siitä, mitä olisi ollut tarjolla, mutta samaan aikaan tiesimme, että se olisi oikea päätös. Sadepäivä kannattaisi kuluttaa paluumatkaan ja samalla se mahdollistaisi päivän viettämisen jossain toisessa matkan varrelta löytyvässä retkikohteessa, kuten esimerkiksi Abiskon kansallispuistossa Ruotsissa. Lupasimme kuitenkin, että Senjaan palaamme vielä joskus, maisemat odottavat meitä kyllä.

Matka Norjan puolella oli tarjonnut sanoinkuvaamattoman upeita maisemia, joten emme voineet olla pettyneitä, vaikka Senja jäikin tällä kertaa kokematta. Olisin heti valmis lähtemään uudestaan samalle reissulle ja näkemään kaikki upeat maisemat toistamiseen. Jäljelle jäi vielä kuitenkin lukemattomia muita kohteita, joissa emme ehtineet vierailla, joten Norjan reissuja on takuulla edessä vielä useita. Ehdottomasti tärkein asia muistettavaksi ennen seuraava reissua on: Osta Suomesta tarpeeksi irtokarkkeja!